Místo sladkostí banán nebo jablko

Evropská unie spolu s ministerstvem zemědělství, školství a zdravotnictví ČR si uvědomuje, že naše strava má řadu nedostatků: nadměrný energetický příjem, přebytek tuků, cukrů a soli a nedostatečný příjem vitaminu C i vlákniny. S vědomím, že postoje k jídlu se formují již od útlého věku a správné stravování významně ovlivňuje zdraví člověka, dala Evropská komise podmět ke vzniku programu s názvem „Ovoce do škol“.

Místo sladkostí banán nebo jablkoTento projekt je určen žákům prvních až pátých ročníků základních škol, které se do projektu přihlásily. Jedná se o dodávku čerstvého ovoce a zeleniny a balené ovocné a zeleninové šťávy bez chemických přísad. Dodávané produkty dostávají děti na přihlášených školách zdarma. Většinu nákladů na program – 53 milionů korun – pokryje dotace z Evropské unie a dalších 20 milionů poskytne ze svého rozpočtu stát. Opatření má vést ke snížení dětské obezity a má podpořit správné stravovací návyky u dětí. Zásadní úlohu v tomto procesu hraje samozřejmě rodina, ale tvůrci programu Ovoce do škol si uvědomili, že stravovací návyky dětí může citelně ovlivnit i škola.

Proto i ZŠ praktická Rožnov p. R. je jednou z 2 800 škol, ve kterých se rozdává dětem 1. stupně ovoce a zelenina zdarma.
K zajištění úspěšné realizace programu Ovoce do škol jsme pro děti na naší škole připravili literární besedu na téma zdravá výživa. Cílem doprovodného programu bylo děti nejen pobavit a poučit, ale i posílit efektivitu projektu.

Učitelé hravou formou žákům představili všechny druhy ovoce a zeleniny. Pomocí věrných napodobenin vařili s dětmi ve velkých hrncích ovocné a zeleninové saláty a se zástupci družstev formou připravených referátů, kreseb a čerstvých ukázek přibližovali ostatním skupinám jednotlivé produkty. Zaměřili se hlavně na výživnou hodnotu, užití a pokrmy. V další části besedy se děti seznámily s kuchařkami a odbornou literaturou věnující se zdravé výživě. Pod vedením svých učitelů vymýšlely motta nebo hesla zaměřená na výživu. Silný zážitkový náboj měla aktivita zaměřená na představivost a spolupráci ve skupině. Děti pomocí gest a posunků ztvárňovaly ovocné a zeleninové hádanky. Zaujala je i tajuplná ochutnávka se zavázanýma očima nebo ochutnávka mražených, sušených i zavařených produktů. Některé skupiny se snažily proniknout do tajů zdravého stravování pomocí sestavování zdravých jídelníčků a přípravou jednoduchých salátů. Přípitkem jablečným moštem se děti s besedou rozloučily.

Bronislava Pleváková

V kategorii Žákovská knihovna

Příspěvek zaslal/a admin on 12.4.2010

Diskuze ke článku

Přihlaste sepro zasílaní komentářů.

Další příspěvky

Předchozí: