Mrkvová slavnost

„Jez mrkev, budeš dobře vidět!“ Možná také patříte k těm, kterým tahle věta, v mládí omílaná pořád dokola, dokázala tuto zeleninu dokonale znechutit. Pokud jste si ji navíc v dětství spojili s „chutí“ dušeného pokrmu ve školní jídelně, zadělali jste si na pěknou averzi. To je však škoda, protože mrkev je nejen zdravá, ale může i výborně chutnat.

Na ZŠ praktické Rožnov p. R. žáci zjišťovali v měsíčním výukovém bloku nazvaném MRKVOVÁ SLAVNOST neboli MRKVOBRANÍ, jak je to s tou mrkví doopravdy. Prověřovali, co všechno mrkev obsahuje, co umí a co dokáže? Ale i jak je to doopravdy s těma očima.

Výukový program začal sice již v jarních měsících, kdy si žáci na školním pozemku vypěstovali vlastní zeleninu, ale pokračování měl až nyní, v průběhu října a listopadu.

Žáci z vyšších ročníků v hodinách informatiky a literatury nejprve zahájili pátrací akci. Sbírali informace o původu mrkve i jejím využití v kuchyni. Sestavili výčet jejich vlastností a připravili pro všechny krátký vědomostní test.
Mladší děti se o mrkev zajímaly spíše prakticky. Učily se, jak o mrkev pečovat na zahrádce, jak ji uskladňovat, ale hlavně, jak ji správně konzumovat. V hodinách pracovního vyučování a výtvarné výchově pak pod vedením svých učitelů tvořily z mrkve nejrůznější výrobky. Povedla se jim obří papírová mrkev, mrkvový věnec s podzimní tématikou, mrkvoví panáci nebo velká mrkvová dekorace z přírodních materiálů, kterou vyzdobily dvůr školy.

Ani tentokrát se nezapomnělo na dětmi nejoblíbenější vaření. Kuchaři a kuchařky dokonce soutěžili o nejchutnější mrkvový pokrm. Děti až žasly, co všechno se dá z mrkve uvařit. Celkem uvařily 8 mrkvových pokrmů. Nechyběla dušená mrkev, mrkvánky, různé mrkvové buchty, pomazánka, polévka a salát. Asi nejnapínavější ze všeho však bylo klání na MRKVOVÉ SLAVNOSTI. Žáci na ní prověřovali své smysly, ale i vědomosti. Plnili vědomostní test, mrkev odhalovali podle chuti, hmatu a vůně a chystali mrkvové pohoštění ne jen pro sebe, ale i pro zvířátka. Na závěr si každá třída na ochutnání v odšťavňovači odšťavnila několik mrkví.

Hlavní myšlenkou tohoto výukového programu bylo navázat na projekt s názvem OVOCE DO ŠKOL zaměřený na podporu zvýšení konzumace ovoce a zeleniny a seznámit žáky s další dostupnou potravinou, prospěšnou našemu zdraví.

Bronislava Pleváková

V kategorii Ekologie

Příspěvek zaslal/a admin on 25.11.2012

Diskuze u toho článku je uzavřena.

Další příspěvky

Předchozí: