Ekologické zemědělství, biopotraviny a bio-cuketa
Již několik let je měsíc září prezentován jako měsíc biopotravin.
Proto se žáci ze ZŠ praktická Rožnov p. R. chopili příležitosti a v podzimních měsících se zaměřili na bio-zemědělství a biopotraviny jako na jednu z možností zdravého stravování.
Hlavní myšlenkou tohoto výukového bloku nebylo jen rozebírat klady a zápory ekologického zemědělství a bioproduktů, ale představit žákům biopotraviny jako potraviny s větším přínosem pro lidské zdraví a potraviny, které jsou výsledkem zemědělství, které nepoužívá průmyslová hnojiva ani jiné látky narušující životní prostředí.
Výukový blok začal již v jarních měsících, kdy si žáci na školním pozemku vypěstovali vlastní zeleninu – cukety.
Věděli, že vlastní produkty podle zákona nejsou biopotraviny, ale protože při výsadbě žáci použili vhodnou sadbu, jejich školní zahrádka není umístěna u dálnice nebo továrny a při ošetřování nepoužívali chemická hnojiva, tak pravděpodobně vypěstovali cukety, které ze zdravotního hlediska byly velmi podobné biopotravinám.
Cuketu z vlastní produkce se pak v pracovním vyučování učili zpracovávat a proměňovat v bio-pokrmy. Každá třída uvařila jiné jídlo a představila ho žákům ostatních ročníků. Žáci proto měli možnost ochutnat sladkou a slanou cuketovou buchtu, cuketové přírodní i obalované řízečky, cuketové placky s cuketovým zelím a cuketovou pomazánku.
Ve výukovém programu na interaktivní tabuli, který následoval, si žáci zodpověděli mnoho otázek. Zaměřili se na značení a nákup biopotravin, rozdíl mezi biopotravinou a potravinou pocházející z konvenčního zemědělství a šetrnost ekologického zemědělství k přírodě.
Na výstavce a nástěnce si žáci na závěr představili bohatou škálu bioproduktů nebo produktů z vlastní produkce v bio-kvalitě.
Bronislava Pleváková
Nejnovější komentáře